Je kent het wel; loop je gezellig te winkelen en wordt je ineens aangestaard door een zeer schaarsgeklede dame van levensgroot formaat (product zelf doet niet ter zake). Of je zet de televisie aan waar op dat moment een pornofilm bezig is, alleen om erachter te komen dat het om een reclame van één of ander parfum gaat. Het mag duidelijk zijn dat de billboardbimbo (schijnt een erkend woord te zijn…) m.n. wordt ingezet voor het verkopen van artikelen waar de man de doelgroep van is. Bij elke reclamefoto van een auto of motor, denk je dat het op z’n minst om lingerie gaat en dat de auto alleen maar gebruikt wordt als screenfiller. Voor andere mannenproducten idem: reclame voor een gezichtscrème voor mannen? Stop een halfnaakte vrouw in de reclame (want “zijn badjas staat háár natuurlijk véél leuker”!). Nieuwe deodorant? Laat ca. 3000 mooie, gebruinde en goedgevormde vrouwen in bikini over een strand hollen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

‘Sex sells’ was jarenlang het heersende credo in marketing- en medialand, maar steeds vaker zijn er sterke tegengeluiden te horen. Psychologen en andere gedragstherapeuten vallen over elkaar heen om te bewijzen dat het vrouwen een minderwaardigheidcomplex zou bezorgen en dat tienermeisjes massaal eetstoornissen ontwikkelen. Onderzoeken, enquêtes en documentaires over het onderwerp vliegen je om de oren. Er zijn hele actiegroepen actief om dit onrecht dat ons vrouwen wordt aangedaan te bezweren. Af en toe tenenkrommend vervelend en betuttelend, maar nodig en met resultaat. Steeds vaker wordt door marketing- en filmmensen ingezien, dat we doorgeslagen zijn in het hele schoonheidsideaalverhaal.

Op zich een positieve ontwikkeling zou ik zo zeggen, maar een artikel over de billboardbimbo cultuur in het NRC (dd 23-06-2007, heden gevonden bij het oud papier) heeft me een stapje verder laten denken. Waar ik voorheen inderdaad soms kwaad kon worden over de manier waarop vrouwen neergezet worden als lustobjecten voor commerciële doeleinden, heb ik me nooit echt afgevraagd hoe dit bij mannen moet overkomen. Zij worden namelijk in al die reclames en films geportretteerd als oversekste, geilzieke pubers, die een product (kennelijk) alleen maar interessant zouden vinden als het aangeprijsd wordt door een billboardbimbo, of een film pas gaan kijken als er een Angelina Jolie in speelt.

Dat wij vrouwen verontwaardigd kunnen zijn over de gang van zaken zal inmiddels duidelijk zijn, maar mannen waar blijft jullie protest?! Zijn jullie het niet zat om afgeschilderd te worden als een stelletje leeghoofden? Als stereotypes zonder eigen mening, die alleen maar denken met hun geslachtsdeel? Zijn jullie het niet zat om je vriendin of vrouw continu maar te moeten vertellen dat ze mooi is, ook al is ze geen supermodel? Zijn jullie het niet zat om lijdzaam toe te moeten zien, dat ze geen hap eet van je zelfgemaakte lasagne, omdat er teveel calorieën inzitten? Zijn jullie het gewoon niet zat?!!

Ik zeg, mannen aller landen verenigt U en laat wat van je horen! Haal de bimbo van d’r billboard! Pas als het tot vrouwen begint door te dringen, dat jullie liever niet een gratenpakhuis in bed hebben, pas als we gaan begrijpen dat de cellulitis jullie niet eens opvalt, pas als we doorkrijgen dat jullie niet de leeghoofden zijn waar jullie voor uitgemaakt worden, dan pas kunnen we echte veranderingen verwachten. Maatschappij en media zullen dan genoodzaakt zijn zowel mannen als vrouwen weer serieus te nemen. En laten we hopen dat we onszelf dan ook weer eens serieus gaan nemen en het oppervlakkige laten voor wat het is; namelijk gewoon oppervlakkig…


9 reacties

lagarto · 10 oktober 2007 op 08:07

Prima debuut hoor, Beryl, mooie naam trouwens.
(Iets te vaak extra informatie tussen haakjes 🙂
Nee. ik heb geen last van overal foto’s van mooie vrouwen, daar geniet ik juist van. Doe gewoon net als ons, kijk er naar en vindt het mooi of niet, verder niks. Maak je niet dik..of wel, als jij dat wilt. Dit is mijn bescheiden mening en die komt gewoon uit mijn hoofd.

Groeten Lagarto.

Siebe · 10 oktober 2007 op 09:16

In de hele discussie over de veronderstelde oversexualisering en het beeld van vrouwen als louter sexsymbool, zijn volgens mij twee kampen. Het eerste kamp is dat van ‘Ja he, het is toch wat. Kijk zelf ook maar eens MTV, dat kan toch niet?’ en het kamp van ‘Alle vrouwen zijn heus niet willoze slachtoffers, kom eens met cijfers in plaats van gevoelens’.

Ik voel me al vaak genoeg heen en weer tussen die twee kampen geslingerd en nu voeg jij er een derde kamp aan toe: dat van de willoze man die eigenlijk de wil van jou en een verder onbekend aantal vrouwen uit zou moeten voeren want ook hier ontbreken de cijfers. Eigenlijk wordt het eergevoel van mannen aangesproken om de eer van vrouwen te redden. En zo zijn we zo ongeveer weer terug bij de Middeleeuwen waar ridders nog geen Axe gebruikten, behalve misschien om iemands hoofd van zijn lichaam te scheiden.

Ik ben het hoe langer hoe meer met de criticasters eens. Ondanks mijn sympathie hebben de Sunny’s, Stine’s en Myrthe’s geen zaak zolang ze niet met meer op de proppen komen dan: ‘ik denk’, ‘ik vind’, ‘het is algemeen bekend’, ik heb het gevoel dat…’, ‘we zien dat…’ enzovoort tot en met ‘de traan van Bergman’ in de docu. En dat geldt ook gewoon voor deze column.

Ik hoef me net zo min van deze column iets aan te trekken dan van een bimbo op een billboard. In het algemeen kun je stellen dat van vrouwen die zich afvragen wat mannen denken niets goeds kan komen. Omgekeerd gaat dat ook gewoon op trouwens.

Tenslotte, stel nu dat de analyse wél zou deugen, dan deugen de oplossingen gewoon niet.

Goeie column trouwens, omdat er iets van te vinden is zeg maar. Enne, welkom 😉

Gr
s

pally · 10 oktober 2007 op 10:19

Stevige debuutcolumn, Cheryl! Ook al ben ik het er niet zo mee eens. Veel van wat je zegt komt in de media zo vaak terug dat er bij mij trouwens een soort aardappelmoeheid over dit onderwerp is ontstaan.
Jouw vraag of mannen niet zouden willen protesteren vind ik wel grappig. Maar ik denk niet dat het zal gebeuren. Want of het kan ze weinig schelen of ze vinden het leuk om naar te kijken en alles ertussen, naar gelang aard en stemming.
En zo denk ik eigenlijk ook. Ik kan me er totaal niet druk om maken.
En och, hoe welvend en wervend de golvingen op de billboards ook zijn: ze blijven plat en koud. 😀

groet van Pally

arta · 10 oktober 2007 op 13:34

Ook ik ben het niet met de boodschap eens. Sterker nog: het interesseert mij geen bal wie of wat en hoe het op een billboard staat. Van de andere kant zie ik ook de meisjes en vrouwen in zwijm vallen bij het zien van ene Leonardo di Caprio, Frans Bauer en de eerste de beste Idols-kandidaat. Oké, die zijn dan over het algemeen wel gekleed, maar toch een lustobject.

[quote]Zijn jullie het niet zat om je vriendin of vrouw continu maar te moeten vertellen dat ze mooi is, ook al is ze geen supermodel?[/quote]
Is dit niet gewoon onzekerheid van haar? Als mijn vriend mij elke dag weer toezevert hoe mooi ik ben, zou ik daar echt niet blij van worden. Wat mij betreft zit al die onzekerheid van vrouwen in zichzelf, en is het oh, zo makkelijk om daar een schuldige voor te zoeken, zolang je het zelf maar niet bent.

Goed geschreven column, alhoewel het onderwerp niet echt origineel is! 🙂

FatTree · 10 oktober 2007 op 14:04

Ik vind dit dus echt een super onderwerp!
Een onderwerp waar ik ook al eerder over heb geschreven (niet op CX overigens). Deze wending had ik alleen zelf nog niet bedacht.

Hulde aan de denkwijze achter de column!

Antwoord op de column:
Als man heb ik allang geaccepteerd dat ik hopeloos sta tegen vrouwelijke schoonheid.

Beryl · 10 oktober 2007 op 23:14

Bedankt voor alle reacties en vooral bedankt voor de feedback! Verder dan af en toe een blogje schrijven voor vriendjes en vriendinnetjes ben ik nooit gekomen, dus alle op- en aanmerkingen worden zeer in dank afgenomen. Voel me helemaal welkom en al haast een echte columniste! 😀
Groetjes,
Beryl

nighthawk · 11 oktober 2007 op 11:23

Heel ok geschreven. Al heb ik weinig aan [quote]het NRC (dd 23-06-2007, heden gevonden bij het oud papier)[/quote]
en [quote](schijnt een erkend woord te zijn…) [/quote]

Drie sterren

DriekOplopers · 12 oktober 2007 op 14:13

Een mooi debuut. Hartelijk welkom!

Overigens, die blote borden hebben wel een voordeel: je kunt er het verkeer mee regelen. Kijk maar:

http://examedia.nl/columnx/modules/news/article.php?storyid=3987

😉

Driek Oplopers,
flutcolumnist te Amsterdam

Beryl · 12 oktober 2007 op 15:14

Hi Driek, hartelijk dank voor de reactie! En dankzij je column (sorry, in 2005 was ik nog geen lid 😀 ) begrijp ik ineens het nut van billboard-bloot. Gewoon verkeer mee regelen dus!
Handig vooral als mensen bijvoorbeeld langzamer moeten gaan rijden. Om de 50m. een blote dame en iedereen staat op de rem! Bovendien een stuk aangenamer én goedkoper dan die snerthobbels en flitspalen. Alleen dus niet te dicht bij een kruising… 😉

Geef een reactie

Avatar plaatshouder