Alle reclames geven een beeld van een perfecte wereld. Wat een openingszin! Dat is maar goed ook; want ik wil geen reclame voor een acne-product zien, gepromoot door Jack Spijkerman, of een afslankmiddel gepromoot door Robert Jensen. Het probleem bij commercials zit hem sinds kort echter niet alleen meer in de uitvoering, maar ook in de inhoud. Dat was bij de overheid al langer het geval. En geef die ambtenaren eens ongelijk; het is toch maar belastinggeld. Maar ook commerciële bedrijven, met zuur verdiend kapitalistisch geld, laten reclames maken Jan zonder achternaam. Tenminste ik hoop niet dat deze mensen ook nog familie hebben. Want het is soms heel triest.

In de reclame met het AXE-effect rennen en zwemmen vrouwen van overal vandaan naar een lelijke man die AXE bij zich heeft. Zijn de reclame makers echt zo zielig? Zien zij hun vrouw en hun dochter ook zo? Niet alle mannen, maar alle vrouwen zijn dus hetzelfde! Gelukkig zei mijn nichtje dat het niet zo was. Natuurlijk is het voor een groot deel video trucage met al die vrouwen. Maar de paar vrouwen die mee hebben gedaan aan deze commercial hebben ook last van een soort effect. Niet het AXE, maar het ik-kan-niets-dus-ik-doe-alles-voor-geld-effect. De ex van ADO keeper Stefan Postma heeft er ook last van. Op de radio is het nog erger. Je kunt niet even weg zappen als bij de TV. Toppunt is toch wel dat er altijd ergens een betere baan is, volgens vacaturesite monsterboard.nl. Dus iedereen die via deze site aan het werk gaat, kan zo weer weg zijn, want er is altijd ergens een betere baan. Lekker betrouwbare sollicitanten levert deze vacaturesite dan af! Je hoeft ook niet te reageren op mails van hun als ze een leuke baan voor je hebben gevonden, want er is altijd ergens een betere baan. Je hoeft eigenlijk niet eens ergens te solliciteren, want er is altijd ergens een betere baan. En sinds kort krijg je zelfs een beloning als je 24 uur lang niet rookt. Op 2 november 2006. Onthoudt deze dag. Want rokers verdienen dan een beloning. Dat is denk ik wel het meest achterlijke wat ik ooit gehoord hebt. Als rokers een beloning verdienen, die 24 uur lang niet roken en daarna gewoon verder gaan lopen paffen en stinken, hoes next? Terroristen verdienen een beloning? TBS’ers verdienen een beloning? De overheid is de enige winnaar hier. Lang leven de accijnsheffing op tabak. Een schrale troost voor de wiskundeknobbels, die denken dat ze nooit zo een mooie meid uit een reclame kunnen scoren. De reclamewereld blijkt zeker niet perfect: een fotomodel is -net als een wiskundig model- een onrealistisch en te mooi beeld van de werkelijkheid.

Zantoz

Categorieën: Media

2 reacties

SIMBA · 29 oktober 2006 op 13:34

Je slaat de spijker op z’n kop!
Ik ben bang dat de hele wereld (ook de echte) aan het “ver-reclame-seren” is, alles moet mooi, perfect, gepolijst….brrrrrr waar blijven al die echte mensen?

KawaSutra · 29 oktober 2006 op 16:00

Even om de kern van je betoog heen gaande: Je zou een fotomodel kunnen vergelijken met een wiskundig model maar bij een fotomodel zou alles moeten kloppen en bij een wiskundig model doet dat het ook. Ik zou een wetenschappelijk geaccepteerd wiskundig model nooit onrealistisch willen noemen.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder