“Opa, ik heb het op school, met maatschappijleer, over politiek. Vertel eens over de politiek in uw tijd”
“Nou m’n jongen, de politiek was zeer boeiend in mijn tijd. Een zwarte bladzijde echter, is een man, en zijn partij. Hij sloot een groep mensen uit, en dit had grote gevolgen, niet alleen voor de groep zelf, maar de hele samenleving.” “Hoe kan zo iemand dan zoveel stemmen krijgen opa?”
“Mensen waren op zoek naar verandering, en dachten, en hoopten, dat hij dat kon brengen. Maar helaas bracht hij dit niet. En de mensen hadden het kunnen weten, zeventig jaar eerder was er al zoiets eerder gebeurd. Maar toch stemden mensen PVV.”

Ik schrijf dit stukje omdat ik de bovenstaande dialoog nooit wil voeren, zeker niet met mijn kleinkinderen. En begrijp me niet verkeerd, ik voorspel geen tweede holocaust en ben niet bang voor een tweede Hitler. Maar ik ben bang voor iets dat ook zeer schadelijk is voor de samenleving. Geen massamoord, maar een culturele en sociale holocaust. Deze komt eraan, sterker nog, hij is al aan de gang. Hoofddoekjestax en tuigdorpen zijn slechts ideeen. Deze ideeen halen, nog, niet de wetboeken, maar het gegeven dat ze worden bedacht moet ons toch wakker schudden.

Ik weet niet of Geert aardrijkskunde op school heeft gehad. Maar migratie heeft altijd een of twee oorzaken. Push en/of pull factoren heten deze. Of de migranten hebben een reden om hun eigen land te ontvluchten, en anders hebben wij ze letterlijk binnengehengeld. En nee, ik ben geen reddende engel van de onschuldige allochtoon. De cijfers liegen niet, allochtone jongeren plegen vaker criminele activiteiten, hebben een lager opleidingsniveau, en vinden minder snel een baan. Maar ze zijn er wel, en gaan ook niet weg. Maar in plaats van het probleem op te lossen wil de PVV het verwijderen, het liefst definitief: uit Nederland en van de aardbodem.

Wilders wil de Nederlandse samenleving baseren op een Joods-Christelijk gedachtegoed. Was Jezus Christus himself niet de grondlegger van het naar hemzelf vernoemde geloof? En was zijn bekendste uitspraak niet: ” Heb u naaste lief”?
En nu het toch over religie gaat, kom ik bij Wilders’ grootste speerpunt: De Islam. Twee minuten nadat Egypte het nieuws bekend maakte van Mubarak’s vertrek, tweette de PVV leider dat het een “zege was voor de wereld, en hij hoopte dat er een niet Islamitisch bestuur voor in de plaats zou komen”. Ik weet niet of onze rechtse nicht met John Frieda haarkleur wel eens het nieuws volgt, maar werd deze “zege voor de wereld” niet geleid en aangewakkerd door de moslimbroederschap?

Geert en zijn kiezers hebben in ieder geval een overeenkomst. Ze volgen beide geen nieuws, en lezen beide geen kranten. Geert’s kiezers lezen overigens helemaal niets. Geen eens het partijprogramma van de partij waar hun stem naartoe gaat. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat anderhalf miljoen mensen het eens zijn met het verdwijnen van artikel 1 uit de grondwet: Iedereen is gelijk. Het recht waar onze voorouders eeuwen voor hebben gevochten. Willen anderhalf miljoen landgenoten dit laten doorstrepen om een achterlijke cultuur uit het oosten te laten verdwijnen?

Ik denk dat Geert, en vooral zijn kiezers, gewoon bang zijn. Bang voor de ondergang van de “superieure westerse cultuur”. Ik ben daar niet bang voor. Wel ben ik bang voor het gesprek van mijn opening. Een prominent CDA-lid zei laatst dat de PVV een verschijnsel van korte duur zou worden. Eerlijk gezegd denk ik dat ook. Maar ik hoop het vooral.


23 reacties

Frans · 30 mei 2011 op 18:38

Vanaf 1935 liet Nederland alleen bemiddelde vluchtelingen uit Duitsland toe. Anderen moesten bewijzen bij terugkeer in levensgevaar te verkeren.
Met ingang van mei 1938 ging de grens definitief dicht. Vluchtelingen uit Duitsland werden voortaan als ongewenst vreemdeling beschouwd.
Och ja, we konden die stroom vreemdelingen ook niet aan. We zaten immers midden in een economische crisis.

lagarto · 30 mei 2011 op 19:32

En dan komen er weer nieuwe verschijnsels. Daar ben ik niet bang voor en ik hoop niks.

pepe · 30 mei 2011 op 20:39

Ik hoop dat je deze dialoog nooit hoeft te voeren.

* Ik kan me namelijk niet voorstellen dat anderhalf miljoen mensen het eens zijn met het verdwijnen van artikel 1 uit de grondwet: Iedereen is gelijk. *

Ik kan me dit ook niet voorstellen.

Met plezier gelezen, politiek is niet echt mijn ding.

Saya_Surya · 30 mei 2011 op 21:47

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat anderhalf miljoen mensen het eens zijn met

Ik ben zeer zeker geen fan van Dhr. Wilders, zijn partij en/of zijn opvattingen. Dat gezegd hebbende, het volgende:

Tsja, schijnbaar toch wel. Het is wel een zeer overtuigende meerderheid. De conclusie dat een dergelijke, grote groep zich wel zal vergissen, lijkt me dan ook weer onwaarschijnlijk.

Vwb je stuk: ik vind het benoemen van je bruggetje heel leuk. Dat werkt versterkend. Inhoudelijk vind ik hem iets te kort door de bocht en over een kam scherend, daardoor komt hij wat minder sterk over.

dokterblues · 31 mei 2011 op 00:53

[quote]’En nee, ik ben geen reddende engel van de onschuldige allochtoon’.[/quote]
Wees met deze tekst wat voorzichtiger, het klinkt als een positieve ontkenning.
Net als: ‘Ik heb echt niet bij de koekjes gezeten, hoor’.

Gebruik dan een positieve bewering, bijv: ‘Ik laat die mensen voor wat ze zijn’.

Maar ik ben het wel met je eens dat Witje te ver gaat.

Chucky · 31 mei 2011 op 08:05

Pffffffffff daar gáán we weer …… elke keer hetzelfde gezwam. Niet ieder persoon die op Wilders stemt is een onderontwikkelde analfabeet,en niet iedere stem op Wilders is een protest stem, want er zijn héél véél mensen die uit overtuiging op hem stemmen. Wanneer leren jullie dat nou eens, want dan kan er misshien wél een zinvolle discussie ontstaan.

Mien · 31 mei 2011 op 08:15

Wilders is weer even hot en popiejopie. In dat opzicht is de column goed getimed en actueel.
Volksverhuizingen zijn van alle tijden. Die kun je niet tegenhouden. Dat bewijst de geschiedenis. Ook die heeft de PVV niet gelezen. Angst is een slechte raadgever en hoop doet leven. No need to say more.

Mien

Harrie · 31 mei 2011 op 10:14

Wie is Wilders? Lijkt me geen leuek man.

phoebe · 31 mei 2011 op 13:34

Hier ben ik het dus helemaal mee eens..

Met sommige dingen die Wilders zegt en doet ben ik het niet eens, soms mag het iets minder kortzichtig of kort door de bocht maar het wordt wel tijd dat er een nieuwe wind door Nederland gaat waaien. Een Nederland waarin ik als ‘autochtoon’ bang ben ’s avonds over straat te gaan vanwege de ‘allochtonen’… dat moet niet kunnen, dit is mijn land. Ik wil het best delen, maar ik wil het niet afgeven!

Jappie123 · 31 mei 2011 op 15:25

Dat beweer ik ook helemaal niet, ken zelf ook zat intelligente mensen die PVV hebben gestemd. Maar je kan niet ontkenne n dat minimaal 80% van Wilders’ stemmers op hem stemmen vanwege zijn mening over de Islam en immigratie. En stemmen op een partij vanwege 1 punt vind ik kortzichtig ja. En je kan niet zeggen dat deze stemmers zich allemaal verdiept hebben in deze 2 onderwerpen.

Chucky · 31 mei 2011 op 17:36

Angst is een slechte raadgever mien ? Ben ik het helemaal mee eens , maar waar blijft heel links nederland dan met zijn angst voor de pvv ? Hoe rijm je dat ? Of mag alleen 1 partij of kant angst verweten worden en de andere niet ?

Chucky · 31 mei 2011 op 18:01

Als de Islam dan zo geweldig, vredelievend en open is, waarom komen er dan hele volksstammen hierheen ? Ik zie niet evenredige aantallen europeanen even gezellig naar het midden oosten gaan om daar een bestaan op te bouwen, als ze er al toegelaten worden. Iedereen loopt maar te hakken op Wilders, maar in Frankrijk IS al een burka verbod, en ook in België gaat dat komen. De franse autoriteiten zijn in veel steden de baas niet meer want dit zijn bendes allochtonen jongeren. In de scandinavische landen gaan ook steeds meer problemen en verzet komen tegen bepaalde bevolkingsgroepen ….. en dat ligt dan allemaal aan de autochtone bevolking ??? Schei toch uit, de hele wereld heeft moslim problemen, maar wat verwacht je ook van een geloof dat iedereen die er maar iets negatiefs over zegt, gelijk met de dood bedreigt. Geloof is het gif van de samenleving.

Jappie123 · 31 mei 2011 op 18:40

Die woorden heb ik niet gebruikt, dus je eerste opmerking heeft weinig nut. Dat geld ook voor je tweede argument, want immigratie door moslims naar europa heeft vaak economische redenen, vandaar de reden dat de immigratiestroom loopt zoals hij loopt. Toen in de vroege middeleeuwen het midden-oosten in bloei was, trokken veel Christenen hier wel naartoe.

De vergelijking met andere landen kan me weinig schelen. Daar gelden andere wetten en andere omstandigheden. Totaal niet vergelijkbaar dus. En ik dacht dat PVV zo anti-europees was? Waarom dan spieken bij de buren?

Jouw reactie staat symbool voor mijn ergernis aan de PVV. Kortzichtig, makkelijk te weerleggen en gebaseerd op ergernissen.

Mien · 31 mei 2011 op 21:04

@Chucky:
Als je alles in hokjes blijft stoppen zul je altijd vierkant blijven denken. Da’s niet slim.

Frans · 1 juni 2011 op 01:43

Allochtonen zijn ook Nederlanders. Ik ben niet meer Nederlander dan de kinderen van een immigrant omdat mijn ouders in Nederland zijn geboren en hun ouders niet. Het is net zo goed hun land als het mijne. Niemand kiest voor zijn geboorteland. Het is dom toeval of je wieg in Urk of Wassenaar staat en alleen dat speelt een grote rol bij je verdere ontwikkeling. Het is geen enkele verdienste of je in een democratie, een dictatuur of een theocratie opgroeit. Vandaar dat ik veel bewondering heb voor de demonstranten in bijvoorbeeld Libie. Minder waardering heb ik voor politici die als ergens de pleuris uitbreekt meteen roepen dat de vluchtelingen wel in de regio moeten worden opgevangen. Hier zijn ze niet welkom.

Chucky · 1 juni 2011 op 15:11

Ja en zo kan je je overal onderuit lullen …. net zoals linkse politici zo goed kunnen. Het gaat mij om het feit dat Wilders hier aan de schandpaal genageld wordt voor uitspraken die in andere landen allang werkelijkheid zijn, daarom dus een vergelijking met andere landen. Dan je opmerking over immigratie en de economische redenen daarvoor, als dat zo zou zijn zouden er niet zoveel allochtonen medebewoners hun hand ophouden maar werken voor hun geld…als ze om economische redenen hierheen komen. En als sommige dan uitgeprocedeerd zijn en terug moeten dan kan dat allemaal niet omdat ze in het land van herkomst gevaar lopen …. dus wederom wat voor economische redenen ?
En als je dus het nieuws volgt en kranten leest, en dus op de hoogte bent van wat er om je heen gebeurt dan mag je dat niet vermelden omdat de PVV zo anti-europees is? rare redenering hou jij er op na want ik ben nog steeds een denkend mens en geen partij.

Chucky · 1 juni 2011 op 15:13

Het zijn je eigen woorden en de bewijzen voor de angst van links hoor en zie je dagelijks , maar dat mag schijnbaar ook weer door 1 kant gebruikt worden.

Saya_Surya · 1 juni 2011 op 19:08

Het is niet het mes dat dodelijk is, maar de persoon die het hanteert

arta · 1 juni 2011 op 19:30

[quote]als dat zo zou zijn zouden er niet zoveel allochtonen medebewoners hun hand ophouden maar werken voor hun geld…[/quote]
Brrrr… Wat een uiterst racistische uitspraak. Schaam je!

Saya_Surya · 1 juni 2011 op 20:08

hahaha, harrie. Of je hebt de laatste maanden onder een steen geleefd of je hebt heel scherpe humor!

Dees · 1 juni 2011 op 22:35

Het stuk is soms een beetje aan de simplistische kant. Maar verder prima! Ik ben het alleen niet met je conclusie eens. Ik denk dat Wilders last heeft van machtswellust en geen middel schuwt. Zijn volgers, die zijn bang. Of gewoon niezoslim. Of ontevreden met vanallesenogwat en weten niet hoe ze daar zelf verandering in kunnen brengen. Tja, dan is schoppen tegen een ander natuurlijk een stuk makkelijker, zeker als je ze zo lekker statisch en overzichtelijk in een zogenaamd homogene groep kan indelen. Zij en wij. Dat wij niet kan bestaan zonder zij is natuurlijk een brug te ver. Tja.

Maar ik draaf door. Goede column, al mag je van mij een volgende keer een paar schepjes dieper graven… 😉

Garuda · 2 juni 2011 op 18:55

Hans Janmaat, Pim Fortuyn, Geert Wilders.

Alle drie de mannen hebben het belang van Nederland en zijn inwoners voorop gezet. In de loop van tijd zijn daar echter andere ideëen en argumenten voor gekomen.

De Westerse cultuur, iets wat al achterhaald is. India, China, alles en iedereen wordt “Westers” waardoor er straks slechts één cultuur is, een barbaarse wereldcultuur met één overheid.

Ik kies geen kant, maar zoals sommige denken over moslims, zo denken moslims ook over “ons”.

Voor mij is het wachten op de invasie…de invasie van het buitenaardse :wave:

Chucky · 3 juni 2011 op 13:47

Waarom zou ik me moeten schamen voor iets wat alle statistieken en onderzoeken uitwijzen ? Maar daar gaan we weer , zodra je hier iets zegt over bepaalde bevolkingsgroepen, ook al is het 100% de waarheid, dan wordt je gelijk uitgemaakt voor racist.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder