Slechte mensen komen altijd in beeld! Slechte mensen zijn een weerspiegeling van een maatschappij welke verhard! Slechte mensen zijn een weerspiegeling van een bevolkingsgroep, zo lijkt het wel!
Wanneer houdt het nu eens op! Iedere dag hoor ik dit soort kreten, en ook ik word vaak geconfronteerd met vragen als: “Waarom plegen moslims aanslagen?”, “Waarom zijn Marokkanen dieven?”.
Steeds als dit soort vragen gesteld worden sta ik met een mond vol tanden. Hoe moet ik nu weten waarom een man als Bin Laden aanslagen pleegt in naam van de Islam, hoe moet ik nu weten waarom Marokkanen steeds maar slecht in het nieuws komen.
Vorige week reageerde een Marokkaanse jongen op mijn column en vertelde mij dat niet iedere Marokkaan zijn geld uit Loverboy of andere criminele activiteiten haalt. Ook Marokkanen werken keihard voor hun geld en kunnen met dat geld een BMW kopen!
Ik ben het met hem eens, omdat we weleens vergeten dat jongens als hij de goede jongens zijn die lijden door de kwaadwillende.
Keer op keer wordt er vergeten dat er een heel grote groep Marokkanen is die wilt, die keihard werkt en die het vreselijk vindt als een ander een misdaad begaat.
Ik blijf erop wijzen dat een grote groep jonge Marokkanen aan het ontsporen is en dat we de discussie aan moeten gaan met hen, voordat ze verloren zijn.
Wat ik mij laatst ineens afvroeg was: “Ik ben een jonge Marokkaan, ik bouw voorzichtig mijn toekomst in Nederland. Hoe komt het toch dat steeds als ik druk aan het bouwen ben, mijn bouwwerk wordt gesloopt omdat er toevallig één persoon van Marokkaanse kom af iets verkeerds doet? Waarom kan ik niet rustig verder bouwen aan mijn toekomst in plaats van steeds maar weer bij de eerste steen te moeten beginnen?” ik vroeg het me werkelijk af.
Stel je voor, een Nederlandse man of vrouw gaat naar Thailand, neemt drugs mee en komt in het nieuws als drugskoerier. Is deze man dan ook een weerspiegeling van alle Nederlanders? Het antwoord is nee.
Het antwoord is dus ook nee wanneer het Marokkanen betreft.
Mensen laten we op houden bevolkingsgroepen voor rotte appel uit te maken, laten we nu ongeacht welke kleur iemand heeft samen de rotte appels verwijderen.

Karim Khaoiri


14 reacties

Bakema_NL · 13 maart 2005 op 19:06

Jij begrijpt ook wel dat mensen die die opmerkingen maken echt niet alle Marokkanen bedoelen, net als jij als Marokkaan het ook best wel eens over “die Nederlanders” zal hebben, maar dondersgoed weet dat er ook echt wel een paar goeie tussen zitten. Die zijn er ook onder Marokkanen, dat lijkt me duidelijk. Ik heb het dus niet over die groep eencelligen die iedereen per definitie over 1 kam scheren, dat is toch echt een minderheid. En ik weet zeker dat de meesten van de Marokkanen die ik zie rijden in een dikke bak dat echt niet op een normale manier verdiend hebben, dat straalt van het type persoon af gewoon, kun je echt niet ontkennen.

Dees · 13 maart 2005 op 21:47

[quote]laten we nu ongeacht welke kleur iemand heeft samen de rotte appels verwijderen[/quote]

Waar wil je ze laten?

Ma3anne · 13 maart 2005 op 22:09

Ja, het komt zomaar in me op hoor, maar zouden de Marokkanen die zo fout bezig zijn niet eens rekening moeten gaan houden met de Marokkanen die geen kwaad willen? Lijkt me dat jullie in je ‘eigen groep’ nog heel wat werk te verrichten hebben. Maar dat schrijf je eigenlijk ook.

Misschien moeten jullie je wat duidelijker laten horen in de maatschappij en de koe bij de horens vatten?

Jij laat je in elk geval horen en voor mij nog steeds op een manier die me aan het denken zet.

Schrijf schrijf schrijf en publiceer waar je kunt! Jij hebt echt wat te vertellen!

pepe · 13 maart 2005 op 22:30

[quote]Stel je voor, een Nederlandse man of vrouw gaat naar Thailand, neemt drugs mee en komt in het nieuws als drugskoerier. Is deze man dan ook een weerspiegeling van alle Nederlanders? [/quote]

Ik kan je wel vertellen dat veel anderlanders denken dat wij hier nog op klompen lopen en bij het horen van Amsterdam weten ze direct te vertellen dat iedereen daar aan de drugs is.

Ik geloof ook nog steeds dat ieder mens iets goeds in zich heeft, het maakt niet uit waar ze vandaan komen. Maar meer met hoe menselijk ze zich gedragen.

Ik hoop je lekker blijft schrijven. Hier kunnen we allemaal van leren, door te luisteren en te communiceren.

Mup · 13 maart 2005 op 23:08

[quote]zo lijkt het wel![/quote]

Helaas wel, het negatieve overheerst, in elke cultuur, zonde!

Knap beschreven,

Groet Mup.

Shitonya · 14 maart 2005 op 03:19

inderdaad, waar wil je die appels instoppen? Want het zijn er nogal wat…

Verder kun je vooroordelen nooit zo 1,2 ,3 uit de wereld helpen. Ze bestaan er al jaren en dat zal ook nog wel zo blijven zolang de “appels” rustig door blijven gaan en zich voort blijven planten

Rotterdammer · 14 maart 2005 op 08:03

Rotte appels hebben maar 1 plek en dat is de gevangenis…
Uiteraard weet ik dat het een beperkte groep Nederlanders is die Marokkanen over een kam scheren, die groep is met name vertegenwoordigd in de politiek, welke dus een bepaalde spanning oplevert in de maatschappij.

Ik ben niet iemand die gaat zeggen dat Marokkanen zo goed werk verrichten, ik richt mij tegen de Marokkanen die al jaren onze naam misbruiken en keer op keer slecht in het nieuws komen.
Aan hen moet wat gedaan worden niet aan die goede Marokkanen, zij zouden mij juist moeten steunen..

9.5 van de 10 die nu al een BMW bezit kan je van zeggen dat dat niet eerlijk verkregen is, niemand lukt het om op jonge leeftijd een gloednieuwe BMW de o zo populaire 3 serie te kopen.

Mij kan het niet verrotten of iemand geel, groen, paars is wanneer deze personen rottigheid uithalen moet je deze bestrijden.

Dees · 14 maart 2005 op 18:11

[quote]Rotte appels hebben maar 1 plek en dat is de gevangenis…[/quote]

Wilders? Helaas overtreedt niet elke rotte appel de wet en kunnen sommige ongestoord doorrotten.

Bakema_NL · 14 maart 2005 op 19:32

[quote]Uiteraard weet ik dat het een beperkte groep Nederlanders is die Marokkanen over een kam scheren, die groep is met name vertegenwoordigd in de politiek, welke dus een bepaalde spanning oplevert in de maatschappij.[/quote]

Ik nam je bijna aan voor een intelligent persoon, maar met deze zin slik ik dat in eerlijk gezegd. Wat een onzin.

Rotterdammer · 14 maart 2005 op 21:28

politiek van vandaag zit vol vooroordelen. Geert Wilders, Hirsi Ali, VVD en heel veel individuele opmerkingen van politici. Als ik kijk naar de “oorlogsverklaring” van Gerrit Zalm naar uitspraken van mevrouw Verdonk. Dit soort politiek is emotie politiek welke door keihard te roepen op onderbuik gevoelens van mensen speelt.
Ik neem het voorbeeld van Geert Wilders dat hij vindt dat Islam en democratie niet samen gaan.
Politiek speelt in op onderbuik gevoelens en als zij en daar bedoel ik dus de VVD, PVDA, D66 en Groep Wilders daar zetels mee kan verdienen dan zullen zij mensen over 1 kam scheren.

Misschien dat u het een rare uitspraak vond van mij maar ik neem nooit iets terug wat ik gezegd heb, en weet zeker dat mijn opmerking niet misplaatst was.

Bakema_NL · 15 maart 2005 op 00:03

Geen punt, ik neem ook nooit iets terug.
Maar het is wat te makkelijk gezegd omtrent de politiek, het klinkt hetzelfde als ik zeg dat al die kutmarokkanen stelen……….moet toch herkenbaar zijn…

Raindog · 15 maart 2005 op 00:47

[quote]…. maar ik neem nooit iets terug wat ik gezegd heb ….[/quote]

Kijk, dat vind ik pas enge uitspraken. In meer dan één opzicht ook. Idem voor jou Bakema.

Rotterdammer · 15 maart 2005 op 10:43

wat ik zeg, dat meen ik, ik publiceer ook nooit iets waarvan ik achteraf zou zeggen dat had ik niet moeten zeggen of in de publiciteit moeten brengen.
Ik schrijf vanuit mijn hart en als dit voor sommige niet te kroppen is dan is dat helaas voor hen maar ik zeg het toch, mits het niet kwetsend of beledigend is.

Ik geef de politiek alleen als voorbeeld, omdat dat wel een instituut is welke ons vertegenwoordigd en welke voor rust in Nederland zou moeten zorgen… deze rust is er tot op de dag van vandaag niet en enkele politici’s en politica’s spelen daar heel slim op in.

Rotterdammer · 15 maart 2005 op 11:40

ik zou zeggen kijk op deze site:

http://www.geertwilders.nl/GroepWilders/onafhankelijkheidsverklaring_GroepWilders.pdf

Geef een reactie

Avatar plaatshouder