Soms hoor je een melodietje of flarden regels van een tekst en weet je zeker dat je het kent maar kun je niet terughalen wat het ook al weer was. Dagenlang blijft zoiets door je hoofd spoken. Tijdens het zappen zag ik vorige week bij TMF rapper [url=http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE47818D949AC7120C1963455E9BC7CE604DF4AF6C01D2F4749DABC345C9E0F73ED40ACC6CCB0E577B479ABB32BAE5F0DD9CBEB468DA1&sql=11:83rj282u058a~T1 (nelly)]Nelly[/url] voorbij komen met het nummer ‘My Place’. Het refrein kwam me erg bekend voor, maar ik kon het niet thuis brengen. Nachten lag ik wakker en maalden de regels ‘come on over to my place’ door mijn hoofd. Wie had het origineel gezongen? Op een vroege zaterdagochtend tijdens het plassen wist ik het. Het is een bewerking van ‘Come go with me’ van Teddy Pendergrass uit ’79!

Vanzelfsprekend zijn de verleidingskunsten van good old Teddy een stuk beter dan die van snotneus Nelly. Teddy smeekt de dame in kwestie niet, maar vraagt haar vriendelijk om met hem mee te gaan. Hij begrijpt het als ze weigert, maar leuk vindt hij dat niet. Teddy vertelt dat hij vlakbij woont en dat het maar een klein stukje rijden is. De vrouw lijkt in eerste instantie nee te zeggen, maar stemt uiteindelijk toch toe. Als Teddy de drankjes betaalt, wil zij wel even naast hem in de auto zitten. Het is duidelijk dat de feministische wetten nog niet helemaal doorgedrongen zijn in de clubs waar Teddy komt. De vraag is of het een slimme beslissing is om met hem mee te gaan. Niet omdat Teddy een slechte minnaar zou zijn, maar in ’82 raakt hij bij een auto-ongeluk vanaf zijn middel verlamd en moet hij in een rolstoel verder.

Hoewel Marvin Gaye begin jaren ’70 naam maakt met het zingen over slaapkamergenot (‘Let’s get it on’), heeft Pendergrass er een aantal jaren later het meeste succes mee. In het begin van het decennium is hij zanger bij Harold Melvin & the Blue Notes. Zij stem is te horen op politiek geëngageerde nummers als ‘Wake up everybody’ en ‘Bad luck’, maar ook op liefdesliedjes als ‘If you don’t know me by now’ (vooral bekend van Simply Red) en ‘The love I lost’. Maar hij vindt dat hij te weinig waardering krijgt, omdat iedereen denkt dat Harold Melvin de zanger is. Melvin zingt echter alleen als de microfoon uit staat. Pendergrass gaat solo verder en scoort eerst hits met een paar discoknallers (‘Only You’ en ‘The more I get, the more I want’). Als hij uitgedanst is en een paar keer de bons heeft gekregen, zingt hij treurige liefdesliedjes (waaronder ‘Love T.K.O.’ en ‘Set me free’). Daarna ontdekt hij de lol van seks. Daarmee heeft hij ook een aantal hits, waaronder ‘Close the door’ (Teddy wil geen pottenkijkers en doet ook altijd een handdoekje voor bij het omkleden op het strand) en ‘Turn off the lights’ (dan doet hij een kaarsje aan en hoopt hij dat de lakens niet in de fik vliegen).

Als de titels je niet bekend voorkomen is dat geen schande. De liedjes van Pendergrass zijn nauwelijks hits in Nederland, ook al komen ze uit op het vermaarde Philadelphia International label van producers Gamble en Huff. Hoewel minder succesvol wordt dit label vaak vergeleken met Motown uit Detroit. The Jacksons (met een piepjonge en nog onschuldige Michael) verhuizen zelfs van Motown naar Philadelphia International. Naast The Jacksons scoren in Nederland alleen [url=http://jeugdsentiment.web-log.nl/index.log?ID=429102]The Three Degrees[/url] en [url=http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE47818D949AC7120C1963455E9BC7CE604DF4AF6C01D2F4749DABC345C9E0F73ED40ACC6CCB0E577B479ABB32BAE5F0ED9CBED468DA1&sql=11:0xk9ikv6bb19~T1 ]The Trammps[/url] op het Philadelphia label grote hits. Teddy Pendergrass is alleen in de VS een begrip. Er is geen contemporaine R&B artiest die in de schaduw van hem kan staan. Iemand als [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/R._Kelly]R. Kelly[/url] komt misschien nog het dichtst in de buurt. Maar hij is meer een gladjakker die geilt op minderjarige meisjes dan een stijlvolle romanticus. Het is dan ook erg jammer dat Pendergrass nauwelijks platen meer maakt of optreedt.
[img]http://ubl.artistdirect.com/Images/Sources/AMGPORTRAITS/music/portrait200/drp000/p002/p00290v3qme.jpg[/img]


5 reacties

ignatius · 15 september 2004 op 16:05

Ik weet niet zoveel van dit soul-achtige genre maar ik meen toch te weten dat ‘set me free’ van Kinks (ook een superband, maar dit terzijde) is.

Raindog · 16 september 2004 op 12:59

Don’t mess with Teddy Kielema Ignatius. Ik kan nu al amper wachten op zijn reactie.

En volgens mij, heel erg volgens mij, ken ik hetzelfde nummer in de uitvoering van Irma Thomas en over die zo miskende zangeres Eddy, zou ik nu eens graag een stukje van jouw hand willen lezen. Men liep allemaal met haar nummers weg, van de Stones tot Ike and Tina. Ik sluit niet uit dat ‘Set me free’ origineel ook van haar is. Maar dat laat ik me graag eens door jou uitleggen.

Dag!

Eddy Kielema · 16 september 2004 op 16:05

Er zijn verschillende componisten, waaronder Ray Davies van The Kinks, op het idee gekomen om hun creaties ‘Set Me Free’ te noemen. Bij The Kinks, Irma Thomas en Teddy Pendergrass gaat het om 3 totaal verschillende nummers met als enige overeenkomst de titel.
En ja,tot het moment dat ik een column heb geschreven over Irma Thomas zou je het moeten doen met deze [url=http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&token=ADFEAEE47818D949AC7120C1963455E9BC7CE604DF4AF6C01D2F4749DABC345C9E0F73ED40ACC6CCB7E577B479ABB327AE5F0DD9C8EF468DA1&sql=11:dq6gtr69kl5x~T1]link[/url] Raindog! 😛

Raindog · 16 september 2004 op 20:00

Haha Eddy,

Dankjewel! Dat is nog eens een link waar ik blij mee ben. Zelf gebruik ik [url=www.ubl.com]deze[/url] nog wel eens maar dit is een hele, hele mooie aanvulling.

Eddy Kielema · 16 september 2004 op 20:14

Ja, de Ultimate Band LIST is ook oké! Volgens mij komt een deel van de UBL ook uit de All Music Guide (wwww.allmusic.com). Voor elke popliefhebber een bijzonder dankbare bron van informatie!

Geef een reactie

Avatar plaatshouder