Die meneer is een middagje stadten. Winkelen kun je het niet noemen, want hij heeft niets nodig. Dat neemt niet weg dat je dan toch wel wat winkels in en uit kunt lopen, gewoon om te zien of er wellicht artikelen zijn die je interesseren en heel misschien toch wel tot kopen noden. Hij gaat bij een herenmodezaak binnen. Een mevrouw achter een toonbankje kijkt even op. Het is nog er stil in de stad, en zo ook in deze zaak. De mogelijke klant is nog voorin, de kassa met de verkoopmevrouw achterin. Ze twijfelt, maar verlaat haar stek en drentelt richting klant. Nog een stukje er vandaan doet ze alsof ze frommelt aan een trui die aan het kledingrek hangt.
De volgende dialoog ontspint zich:
“Kunt u het vinden, meneer ?”
“Nee mevrouw, want ik ben niets kwijt. Ik kijk alleen maar wat rond”
Dat had ze niet verwacht, zo’n antwoord. Eerlijk gezegd is ze er wat door in de wiek geschoten. Moet ze van haar baas klantvriendelijk zijn en mogelijke kopers met raad en daad terzijde staan en dan wordt je op zo’n manier te kijk gezet. Vlot besluit ze van repliek te dienen.
“U loopt nu wel hier in de Koopgoot meneer, maar u zou langs de rivier moeten gaan wandelen.Komt u vast langs de Euromast en als u daar naar boven gaat dan kunt u nog eens lekker rondkijken!!!!” “Meneer” (“klant” is hij uiteraard niet geworden) beent de winkel uit, moppert nog zoiets als”zuurpruim”, en vervolgt zijn weg.
Zo’n voorval toont nog eens dat het in winkels niet altijd even soepeltjes verloopt tussen “de ene kant van de toonbank en de andere”. Dat is ook niet zo verwonderlijk. We zijn allemaal mensen en hebben allemaal eigenaardigheden.De één wil vanaf het eerste moment “service” en waar mogelijk hulp en bijstand krijgen, de ander “rommelt liever zelf maar wat aan” en daartussen is nog van alles mogelijk.
Ik reken mezelf tot de categorie die het liever zelf uitzoekt en vind het maar zozo indien het verkoopvolk gelijk op je af schiet. En het “gegluur” vanachter winkelrekken, al of niet via spiegels, om te zien wat “die allemaal uitvreet” ben ik al helemaal niet van gediend.
“Klantvriendelijk” staat hoog genoteerd bij de superieuren in de middenstandszaken. In supermarkten, waar de ene klant vlot de vorige opvolgt, kan je vaak zien waar dit toe leidt. Een kassamevrouw(tje), die elke klant op dezelfde monotone wijze achtereenvolgens “goeden middag” en “prettige dag verder” (of soortgelijke stereotype uitdrukkingen) toewenst, tegelijkertijd alle streepjescodes langt het ruitje tovert, maar voor de rest er als een zoutpilaar bij zit, is dat de klantvriendelijkheid die men voor ogen heeft als superieur ? Nee toch ! Uitvoerige conversatie met de klant is evenmin nodig maar een wat vrolijker aanblik, enige interesse in “je vak”, de klant een blik waardig gunnen, een glimlach misschien, komt dat niet veel beter over ?
Ben ik een zeurpiet ? Ik hoop van niet en stel vast dat het aantal verkoopmedewerkers dat mij niet irriteert veel groter is dan het aantal dat dit wel in meerdere of mindere mate doet. Ik besef ook wel dat al die medewerkers in de winkels ook maar gewone mensen zijn die er niet altijd even opgewekt en vrolijk bij kunnen zitten, lopen of wat ze doen.
En moeten wij, die klanten, ook niet wat toleranter zijn ? Wat meer “verkoopstervriendelijk” wellicht ? Laten wij daar ook eens wat vaker aan denken !!!
6 reacties
Godspeed · 10 december 2003 op 08:09
Klantvriendelijkheid ten top.
Ben zaterdag in de Jumbo in Roermond, en loop daar met mijn vrouw boodschappen te laden.
Met beide een karretje proberen we zsm door de winkel te komen, maar aangezien ik normaal alleen de weg naar de tijdschriften kan vinden voor de Penthouse en de Playboy is het voor mij toch wat zoekwerk.
Ik praat in mijzelf en zeg waar staat toch die multivruchtdrank, en hoppa staat er vriendelijke winkelbediende naast mij, en gaat het meteen voor mij oplossen, later bleek dat ik in de verkeerde rij stond te zoeken.
We zijn bijna klaar en mijn vrouw zegt, we moeten nog suiker hebben, waarop ik vraag waar staat die suiker dan? En hoppa een schappenvuller springt te voorschijn en brengt mij hoogstpersoonlijk naar de pakken suiker.
Bij de kassa krijg ik en gratis uitrij kaart van de parkeergarage, en de mogelijkheid om voor 5 € een boodschappentas te kopen met voor 25 €(geloof ik ) boodschappen erin.
Mijn vrouw die even later ook naar buiten komt, heeft ook weer een uitrijkaart gekregen, die nog 2 maanden geldig zijn, handig voor als we een keer de hele dag parkeren, en ook zo’n boodschappentas gekocht, die netjes door de medewerker aan je karretje wordt gehangen.
Tijdens dit bezoek heb ik nog 5 keer een medewerker de winkel doorgestuurd, aangezien ik in winkels nogal eens in mij zelf praat, en de erg klantvriendelijke vakkenvullers/personeelsleden daar meteen op reageren.
Volgens mijn vrouw hoeven we dit jaar nu ook niet meer naar de winkel, ben ik even blij, aangezien de boodschappentas alles bevatte wat wij ook al in de kar hadden liggen.
Jumbo Roermond super!!!!
viking · 10 december 2003 op 09:25
In de kledingzaak vraagt een blond mutsje van te ver over de dertig ‘Kan ik u helpen. meneer?’. ‘Mwoah, daar kwam ik eigenlijk niet voor maar als je het zó vraagt…’ en zip mijn rits naar beneden. Machig mooi zoals die bambi-ogen je dan aangapen.:-P
deZwarteRidder · 10 december 2003 op 11:13
Viking is een viezerik 😉 heheheheheh!! (geil lachje)..maar dit terzijde, denk dat floor een punt heeft.. De kruiperige dienaar zitten we niet op te wachten, maar de on geintresseerde evenmin.. dus het is nooit goed. Maar vlak ons zelf niet uit..de waarheid ..ach zoals altijd ergens in het midden.. MAAR wat mij nog wel van het hart moet is de vraag de Cola is op kan u even kijken of er “achter”nog cola is..en dan het stereotype antwoord NEE!! dat komt vanmiddag pas..Zonder te kijken..
Kijk daar wordt ik nou giftig van. 😎
Rich@Rd
Godspeed · 10 december 2003 op 12:00
[quote]Machtig mooi zoals die bambi-ogen je dan aangapen.[/quote]
En bambi denkt, zo ruig en dan boxershorts met smilies er op.[img]http://smile.smilies.nl/656.gif[/img][img]http://smile.smilies.nl/656.gif[/img][img]http://smile.smilies.nl/656.gif[/img][img]http://smile.smilies.nl/656.gif[/img][img]http://smile.smilies.nl/656.gif[/img]
pepe · 10 december 2003 op 16:04
[quote]En moeten wij, die klanten, ook niet wat toleranter zijn ? Wat meer “verkoopstervriendelijk” wellicht ? Laten wij daar ook eens wat vaker aan denken !!![/quote]
Zeker weten dat een vriendelijk lachende klant ook helpt, maar sommige zuurpruimen-verkoop(st)ers blijven een bittere nasmaak houden. Daar valt gewoon weg niet tegen aan te lachen.
Leuke column Floor 🙂
eveltje · 11 december 2003 op 07:13
met die verkoopstervriendelijkheid zit het over het algemeen wel goed hoor,
tijdens de vakantiemaanden in een supermarkt gewerkt, en elke keer als ik weer eens een code aan het opzoeken was en mij verontschuldigde , zei praktisch iedereen doe maar rustig hoor en ook als ik in de bakkerij stond en weer is een prijs moest vragen, en ik beschaamd glimlachend mij verontschuldigde met de woorden ik ben ook maar een jobstudent heb ik vaak het antwoord gehad ‘laat die “maar” maar weg’
of zou dit alleen maar komen door mijn schattig snoetje