De droomvrouw heeft twee tieten, een kut en een filmscript waarbij ze zich aan haar tekst moet houden. In het script staat niets over schoenen, de kinderen van haar zus en ‘de tijd van de maand’. Filmvrouwen kijken bewonderend op naar de hoofdrolspeler, kreunen van genot en liggen klaar voor de man in de hoofdrol. Ook als de acteur homo is. En dat alles in het kader van de filmmarketing. Er zijn twee soorten films: in de ‘dromantische’ film heeft de vrouw een functionele hoofdrol, waarin ze huilt, schreeuwt en vooral heel verliefd is. Drama, romantiek en een beetje meelachen met anderen, dat zijn de dingen waar een vrouw dol op is. Mannen kunnen deze films meestal niet uitstaan, maar afhankelijk van de kenau die hem op de bank heeft vastgebonden, moet hij er toch met enige regelmaat naar kijken.

De man heeft alle overige filmgenres tot zijn beschikking: actie, horror, thriller, oorlog en droge humor. Daar zou eigenlijk geen vrouw naar kunnen kijken, maar de filmwereld heeft daar een trucje voor: emotionele chantage. Stop Doutzen Kroes in Nova Zembla, en een film over wilde mannen, gevechten met ijsberen en met elkaar, wordt ineens door vrouwen gekocht omdat iemand een relatie heeft met Doutzen. Andere nutteloze toevoegingen in films waren Arwen in Lord of the Rings, het roodharige wijf in The Bourne Trilogie, de manwijven in The Matrix, en alle andere vergeten vrouwtjes die blijkbaar zo onbelangrijk waren in de film, dat ze slechts voor wat minuten uitstel op de fantastische actiebeelden hebben gezorgd.

Nog zoiets: James Bond. Iedere Bondgirl is stiekem een sexy man: het zijn vechtmachines, ze praten niet over PMS en overgewicht en hebben een verhaallijn dat nog dunner is dan hun enkeltjes. Maar ze vinden de Bondacteur wel leuk, en aangezien vrouwen de waarde van een vent inschatten aan de hand van de vrouw die ernaast loopt – “Wat ziet zij erin? Weet ik het, maar als hij haar kan krijgen, moet hij wel wat hebben…” – wordt de aantrekkingskracht van Bond in de slaapkamer direct met 75% verhoogd.

Oppervlakkig gezien heeft de marketing dus wel effect, want vrouwen kijken blijkbaar films waarin andere vrouwen een bijrolletje vullen. Aan de andere kant zijn zowel mannen als vrouwen flink genaaid als kostbare filmtijd wordt verspild aan een romance die helemaal niet belangrijk is voor de verhaallijn. Vrouwen hoeven namelijk geen romantiek in een film om het leuk te vinden: ze willen échte relaties. De diepgang van de relatie is niet afhankelijk van de penetratie. Zo zijn er prachtige mannenvriendschappen, oorlogsdrama’s, moeder-zoon relaties. De allerbeste films besteden geen tijd aan onnozele liefdesrelaties die toch niet worden uitgediept.

De vrouw kan geschrapt worden uit minstens 80% van de films. Als de vrouw een mannenrol vervult, zet er dan een kerel neer, in plaats van een vechtmachine met tieten. De vrouw hoeft alleen nog maar functioneel te zijn in een film: als moeder, een eenmalig gefotografeerd vriendinnetje voor een verhaallijntje, of als verpleegster. Een vrouw komt toch alleen maar tot haar recht in een romantisch drama. En laten we eerlijk zijn: de comedy-factor mag daar wel uit, want vrouwen hebben toch geen humor. Dan zijn de mannen ook weer gered van hun ongestelde, huilende vrouwen die met een bak ijs op de bank schreeuwen dat Daniel Cleaver een regelrechte klootzak is.

Categorieën: VEC

16 reacties

LouisP · 1 mei 2012 op 00:20

Goed geschreven zeg! Zo vlot! En zo grappig!

Libelle · 1 mei 2012 op 09:06

Wat fijn dat de diepgang van de relatie niet afhankelijk is van de penetratie. Wéér een strohalm.
Wat een origineel thema. Ik hou wel van die korte bochten.

SIMBA · 1 mei 2012 op 09:16

Tsja…als je het zo bekijkt!
:duimop:

Mien · 1 mei 2012 op 09:30

[color=FFFFFF].[/color]
Ach ja, cliché op cliché, it’s man’s world after all.

Moest wel even lachen toen [b][u][url=http://www.filmtotaal.nl/images/covers/nzvwzsz3m8.jpg]deze banner[/url][/u][/b] getoond werd aan de linkerzijde bij het lezen van deze column.

Mien Bond(age) Girl

Dees · 1 mei 2012 op 12:31

Veel vrouwen laten zich dankbaar accessoireren, een trend die helaas niet beperkt blijft tot de film, maar die daardoor wel versterkt wordt. Sterke en leuke column. Vind het ook wel bijzonder dat je hem net zo goed vlijmscherp had kunnen maken, maar daar niet voor kiest. Dit komt minstens zo goed over.

Sagita · 1 mei 2012 op 13:04

Gelukkig blijkt op het eind dat 20% van de vrouwen mag blijven, want wat blijft er zonder vrouwen over van de film “Thelma & Louise”? Van “The Hours”? “Sophie’s Choice”? “Black Butterfly”? “The Iron Lady”? “The Queen”? En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Je column mag misschien leuk geschreven zijn, maar inhoudelijk stelt het niet veel voor!

Neuskleuter · 1 mei 2012 op 14:51

Leuk om jullie reacties te lezen, bedankt allemaal!

@Sagita: ik ken niet alle films die je noemde, maar ik kan wel deels reageren: Thelma en Louise is een schitterende uitzondering, maar Black Butterfly, en Sophie’s Choice is natuurlijk pure drama, dus dat was toch al goedgekeurd als film met vrouw als noodzaak. Heb ik ook gezegd in de column 🙂

arta · 1 mei 2012 op 23:33

Neus, wat heb je toch een heerlijke pen!
Ook deze leest weer lekker weg, en het onderwerp? is er eentje om nog ff over door te denken…

Fem · 2 mei 2012 op 06:08

Leuk Neus!

Al ben ik wel een ‘weke dame’, als het gaat om een goed drama… 😉

Harrie · 2 mei 2012 op 10:27

Goede column. Zweedse films van Ingmar met Ingrid, Bibi en Liv zijn anders goed te pruimen. :hammer:

WritersBlocq · 3 mei 2012 op 19:32

Ben blij dat je de vrouw niet uit de column verbant :hammer:

Lekker geschreven Neus, absoluut!

pally · 4 mei 2012 op 23:27

Lekker vlot geschreven en lekker ééndimensionaal gemaakt, Neus. Dat wordt grappig met een weerhaakje. 😉

groet van pally

Kuin · 8 mei 2012 op 12:17

[quote]De droomvrouw heeft twee tieten, een kut (…) kijken bewonderend op (…) kreunen van genot en liggen klaar voor de man in de hoofdrol.[/quote]

So far, so good. :hammer:

sylvia1 · 8 mei 2012 op 16:07

Terecht onderwerp, graag gelezen.
Vraag me nu af in hoeverre vrouwelijke filmkijkers niet op dezelfde manier vrouwen in films stigmatiseren als mannen (anders waren er toch wel meer protestgeluiden als deze te horen?)

Mosje · 21 mei 2012 op 18:44

Mijn droonvrouw heeft er drie (tieten bedoel ik)

Neus, als ik jou was liet ik me ombouwen tot man. Doe het wel snel, want na de komende verkiezingen is er geen verzekering meer die het vergoedt (in Griekenland kan het al niet meer)

Neuskleuter · 26 juni 2012 op 12:27

Whahahaha, ik zal er nog even over nadenken, Mosje. Het lijkt me best leuk om eens tegen een boom te plassen.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder