Voor iemand in het gehuchtje [i]De Wolde[/i] kwam Kerst extreem vroeg dit jaar. De Belastingdienst heeft namelijk bij het overmaken van mijn teruggave zichzelf een hoop gedoe met rekeningnummers en formulieren bespaard en het gewoon overgemaakt naar een willekeurig persoon. Dat is leuker en makkelijker, voor henzelf. Natuurlijk ga je ervan uit dat zij zo’n foutje snel rechtzetten maar omdat ik moest bewijzen dat zij, en niet ik, de fout hadden gemaakt moest ik nu in discussie met dhr. Arro Gantie. Zo’n figuur die je normaal alleen aantreft bij verkeersregelaars, of het postagentschap in de Bruna. Ze kijken alsof hun baan een taakstraf is, en het hun missie is om jouw dag net zo miserabel te maken als die van hun.
Het probleem met veel grote organisaties, zoals de Belastingdienst, is dat ze geen concurrenten hebben. Als je namelijk te weinig concurrentie hebt, ga je je storen aan het volgende fenomeen dat je bedrijfsvoering danig kan verpesten: klanten. Het werk zou immers mateloos veel relaxter zijn zonder. Het meest schrijnende voorbeeld daarvan is, zonder twijfel, onze nationale trots ‘Schiphol’. Zij maakten vorige week bekend dat ze 29% omzet hebben verloren. Volgens hen is dat de schuld van de milieutax, maar als ze dat geloven, hebben ze nooit zelf ingecheckt.
Natuurlijk, dat hele inchecken draait er alleen om je te kunnen opsluiten bij de taxfree shops. Ik snap nog dat ik mijn koffers op tijd moet inleveren, maar wat moeten ze er mee, twee en een half uur voordat het vliegtuig er is? En alle controles kosten natuurlijk tijd, maar dat geldt ook voor het afrekenen van vier kratjes Bavaria bij de Jumbo, en toch, als ik daar de vierde wachtende ben, mag ik zo doorlopen. Zonder te betalen. En waarom zijn ze zo bang dat we niet op tijd zijn? Vertrek gewoon zonder “mister Late, who is delaying the flight”, het stoeltje is toch al betaald, een bus of trein wacht ook niet.
Je zou verwachten dat Schiphol extra personeel inzet om vliegen niet nog onaangenamer te maken dan nodig, maar helaas. In de plaats van het openen van “extra kassa’s” zijn er tegenwoordig [i]self-service-checkin’s[/i] en [i]drop off points[/i] waar je alles zelf kunt doen, waarvoor je eerst betaald hebt.
Geen wonder dat mensen massaal kiezen om te vliegen vanuit Eindhoven of Weeze. Zij zijn beter bereikbaar, je hoeft geen geografie te hebben gestudeerd om de weg te vinden en ik denk zelfs dat de piloten het daar niet erg vinden als je je auto even naast het vliegtuig parkeert, om je handbagage over te laden.
Dit weekend ga ik met mijn meisje sneeuwscooteren in Lapland. De reis start met een vlucht om 6:00 uur vanaf Schiphol, maar om redenen die niemand mij kan uitleggen, moeten we twee en een half uur van te voren inchecken. Dus moeten we er om het fijne tijdstip van 3:30 zijn. Nu denk je misschien dat je je tijdens het twee en een half uur wachten niet hoeft te vervelen op een internationale luchthaven als Schiphol, maar neem van mij aan: alles is dicht en iedereen slaapt. Net als de mensen van het openbaar vervoer. Dus moeten we met de auto, maar helaas slapen de mensen niet die aan de weg werken. Wij moeten namelijk 160 km over de A2, wat tegenwoordig, met dank aan het stimuleren van de bouw, met de auto langer duurt dan met een husky. Dus moeten we toch zeker om 1:30 vertrekken. Dat is 4,5 uur reizen, om daarna 3 uur te vliegen…. Vroeger mocht ik thuisblijven als ik zolang moest reizen voor zoveel uren school. Geen wonder dat Schiphol een derde minder reizigers heeft.
Natuurlijk gaan wij dit dan ook niet doen, dus hebben een overnachting geboekt op Schiphol. Het voelt een beetje triest, alsof je Tom Hanks bent in [i]The Terminal[/i], maar goed, we gaan op vakantie en niet naar een siberisch strafkamp en ik heb geen zin om de eerste nacht door te brengen in een auto en op het vliegveld.
Uiteraard, je kunt het allemaal een stuk aangenamer maken door [i]Dynasty Class[/i] te vliegen en via zo’n [i]Gold Card[/i] in te checken, maar die extra kosten heb ik er niet voor over. Dat is alleen leuk als je in De Wolde woont, en enkele maanden geleden een kadootje hebt gekregen van de Belastingdienst.
3 reacties
SIMBA · 11 maart 2010 op 14:03
Lekkere mopper-column 😀
Maar als je een uur van te voren incheckt kun je ook nog mee hoor!
Ontwikkeling · 11 maart 2010 op 15:13
Heerlijk, deze column. Hoe groot is de Wolde? Kun je daar niet een enquete houden over kerst en dan de meest enthousiaste benaderen voor je teruggaaf?
:hammer:
Emiliever · 11 maart 2010 op 19:15
Geweldig, wat heb je dit op een leuke manier met ons gedeeld! Die tongue in cheek-humor bevalt me prima en past ook precies bij het onderwerp.
Ja, via Weeze vliegen, dát is leuk. Vorige week voor het eerst met Ryanair gevlogen, ik ben meteen fan geworden. Nergens wachtrijen, zó doorlopen, in het vliegtuig gewoon een plekje zoeken, prima eten en drinken als het nodig is en het hoogtepunt:
‘Tatarata tataaa….we have landed on time’ zodra je op de grond staat. Ik kwam niet meer bij van het lachen en wil niet anders meer!