Patiëntendossiers & Elektronische ID-cards. Hoe ziet de toekomst er in Nederland uit als je de nieuwe elektronische identiteitskaart in bezit hebt en de patiëntendossiers inleesbaar zijn voor wie dit maar wil? Een klein voorproefje? Op z’n Prlwytskovskyaans dan …. Telefoniste: Met de Pizza shop ‘Één punt is geen Punt’, goedemiddag.
Klant: Middag, ik wil een paar pizza’s bestellen.
Telefoniste: Mag ik uw Sofinummer, meneer?
Klant: 635 4713053 18.
Telefoniste: Dank U, meneer Prlwytskovsky. Uw adres is Hogebomenlaan 80, uw vaste telefoonnummer is 13 11 13, het nummer op uw werk bij de lokale toiletpapier recycling is 111 31 113 en uw GSM 0613-131113. Vanuit welke locatie belt u ons?
Klant: Euh…. Nunspeet. Maar waar haalt u al deze info over mij vandaan?
Telefoniste: Wij zijn op het Systeem aangesloten, meneer.
Klant: Systeem, hm. Maar mag ik twee pizza’s met ham, mozzarella en…
Telefoniste: Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.
Klant: Hoezo, je denkt het niet?
Telefoniste: U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden. Bovendien krijgen wij een boete voor deze leveranties.
Klant: Oh, juist ja. En wat raadt u mij dan aan?
Telefoniste: Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.
Klant: Waarom denkt u dat ik dat lekker zal vinden?
Telefoniste: Uw vriendin heeft onlangs het boek “Lekkere recepten met soja” in de lokale bibliotheek geleend.
Klant: Ohw oké, stuurt u daar dan twee van. Een voor mij en een voor mijn vriendin.
Telefoniste: Goed. Dat kost samen dertig euro.
Klant: Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is….
Telefoniste: Sorry meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen.
Klant: Ook goed. Ik ga het bedrag wel even pinnen voordat uw bezorger er is.
Telefoniste: Dat zal niet lukken meneer, er staat niets meer op uw bankrekening.
Klant nijdig: Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza’s en een beetje gauw, dan zorg ik wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het?
Telefoniste: U krijgt de pizza’s over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza’s per motor vervoeren is niet aan te raden meneer.
Klant: Grrrlmpff … Hoe weet u dat ik een motor heb?
Telefoniste: Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt?
Klant: … pieeeep pieeeep pieep ….
Telefoniste: Mag ik u verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld wegens belediging van een ambtenaar in functie. Een tweede aanklacht zou niet best zijn.
Klant: ……….
Telefoniste: Anders nog iets, meneer?’
Klant: Nee! Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis liter Cola te leveren, zoals in uw folder staat.
Telefoniste: Sorry meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te verstrekken. Wat dacht u van suikervrije Rivella? Die moet u natuurlijk wel betalen, maar…

Tuut-tuut-tuut ……


12 reacties

DreamOn · 25 november 2009 op 22:10

Hilarisch! 😀
Hilarisch, zoals je het hebt opgeschreven, bedoel ik. Maar het is inderdaad wel heftig wat instanties allemaal over je te weten kunnen komen, Big Brother is watching you.

Nou leid ik een voorbeeldig bestaan, dus ik ben niet zo bang, maar als dat niet het geval is… tja, dan moet je er maar een column over schrijven… 😉

Ma3anne · 25 november 2009 op 22:30

Ooooooow, dit is echt leuk en erg te gelijk. 😀
Leuk geschreven. Erg, als je eraan denkt, dat dit zomaar werkelijkheid kan worden.
Ik hoop dat Albert Verlinden tegen die tijd met pensioen is.

Avalanche · 25 november 2009 op 22:43

Erg leuk, maar ik heb het elders al eens, in min of meer dezelfde bewoordingen, gelezen. 🙁

FatTree · 25 november 2009 op 22:45

Topper!

Dit is zo actueel dat de verklarende alinea’s voor mij weg hadden gemogen hoor.

Ik heb er van genoten, lekker veel humor en goed bedacht! 🙂

LouisP · 25 november 2009 op 22:48

P.
hij is leuk…..
L.

Fem · 26 november 2009 op 07:04

Het is natuurlijk te absurd voor woorden!

Om dit voorbeeld heb ik hartelijk gelachen, maar het opnende wel even mijn ogen… Goed gedaan!

SIMBA · 26 november 2009 op 08:20

Grappig én eng tegelijk!

arta · 26 november 2009 op 10:55

😆
Erg leuk, Prlwyt!

Mien · 26 november 2009 op 11:55

Hij is goeoeoeoeod … :wave:
Had voor mij eindeloos door mogen gaan.
had ook gekund.
De gemiddelde Nederlander staat gemiddeld zo’n 1500 keer geregistreerd.
Kritiekpuntje: de intro weglaten en een betere titel hadden de column nog sterker gemaakt.

Mien Maf(fiosi)

Emiliever · 26 november 2009 op 16:25

Verschrikkelijk leuk. Zowel apart als samen. Ik snap trouwens niet waarom zo weining mensen bezwaar maken tegen al deze electronische dossiers en ID-cards. Zo gek als het klinkt is jouw verhaal namelijk echt niet…

RobertH · 26 november 2009 op 19:52

[quote]Vanuit welke locatie belt u ons?[/quote]

Dat is toch eenvoudig te zien?
Leuke column, heel leuk geschreven maar niet super origineel en ook niet super waarschijnlijk bij een pizza-boer. Er zijn instanties zoals banken en overheidsinstellingen waar ze echt veel meer informatie van je hebben dan je (nou ja, niet jij dan) beseft. Wordt toch een probleem langzaam maar zeker. :duivel:

KawaSutra · 27 november 2009 op 00:44

Misschien een bestaand idee maar je hebt het meesterlijk beschreven.

Geef een reactie

Avatar plaatshouder