Je hebt van die commercials die iedereen snapt en waar nauwelijks over wordt gesproken. Er zijn er ook die niemand snapt en daarover wordt ook niet gesproken. Tot slot zijn er nog commercials die maar door een selecte groep worden begrepen. De drie vrienden van Amstel bijvoorbeeld. Zij spelen nu in een commercial waarin ze op vakantie lijken te zijn en ze voldaan ontspannen. Zo, nu eerst een Bavaria! Huh, Bavaria? Is dat nu overgenomen door Amstel? Of zag ik het slecht en hebben ze een geintje gemaakt en staat er eigenlijk: ‘Zo, nu eerst een Amstel?’ Allereerst vraagt niemand zich af waarom die jongens daar zijn en waarom ze aan het ontspannen zijn. Van wat? De verbouwing in de keuken? Het gehaast met de goudvis en de plant na de vakantie van de derde? Van het joggen in het park of het uitzwaaien op het station? De verhaaltjes van Amstel zijn zo herkenbaar dat je je niet eens afvraagt waarom ze zo zijn! Ze zijn er gewoon. Maar waar is die derde dan? En waarom zitten ze aan de Bavaria?

Afgelopen weekend stelden oud-huisgenoten mij die vraag. Eigenlijk is dat al maf, want als je in de reclame werkt, weet je heus niet waarom alles is zoals het is. Normaal gesproken bluf ik er dan een half uur op los en iedereen gelooft mijn zojuist bedachte profetieën. Dit keer was het echter eenvoudiger. Het filmpje van Bavaria heeft namelijk nix te betekenen voor de gewone man. Het is grappig en vervreemdend, maar verder niets. Maar voor half reclameland is dit een natte droom. Al rukkend kijken ze naar het filmpje, want zo’n goeie hadden wij nog niet gehad!

Amstel heeft namelijk zijn bureau buiten gezet. Er moet iets nieuws komen voor de drie vrienden. De vrienden werden te duur en dat wil een Hollands biermerk niet betalen. Dus worden de vrienden geofferd en moet er strax iets anders komen, minder leuk, maar wel goedkoop.

Bij Bavaria zagen ze dit als unieke kans. Amstel had namelijk geen kleine lettertjes in het contract staan. Of Bavaria heeft ze afgekocht. Tja, en als je dat weet, is het ineens een grappige commercial. Toch wel mazzel voor mij dat ik die achtergrondinfo heb. Misschien moet ik ergens nog eens iets nalezen, zodat ik ook kan lachen om de briljante humor van die Frisia-eikels.


5 reacties

Mosje · 8 maart 2004 op 11:35

Vike,

Weet bij god niet waar je het over hebt. Ik kijk weinig televisie en reclame. Nou gaan jouw columns juist daarover.
Mag ik je een suggestie doen?
Veel commercials zijn via internet beschikbaar. Leg in je columns een link naar die filmpjes, zodat de lezer ze kan bekijken. Het leggen van zo’n link is op ColumnX technisch mogelijk.
Je columns zijn heel lezenswaardig, maar die links zouden de waarde doen stijgen.

[url=http://www.adformatie.nl/images/11266.mpg]Zo, nu eerst een Bavaria[/url]

Mup · 8 maart 2004 op 13:45

Veel mensen ergeren zich bont en blauw aan reclames. Ik vind ze wel leuk en hier in huis maken we er wel eens een sport van wie bij het begin van een reclame het eerste de reclame raadt. Op het moment kan ik me wel vinden in de reclame waarin de moeder voor het laatste stukje vlees een nummer laat raden en het lekker zelf op eet:-)

Leuke column, Mup.

Ma3anne · 8 maart 2004 op 17:34

TV-reclame is aan mij niet besteed. Ik krijg het niet eens mee. Als er een blok begint trekt er een soort waas op tussen mij en de TV en dringt het gewoon niet tot me door. Vaak tot grote verbazing van mijn dochter: “Mam, je zit toch te kijken, zie je het dan niet?” Nee, ik zie het niet. Zit plotseling helemaal in mijn eigen gedachten.

Ik snap je column dan ook niet echt. Ken wel Bavaria en Amstel, maar die drie jongens ken ik niet.

Eftee · 9 maart 2004 op 13:22

Die Amstel-reclames waren altijd leuk. Op het moment dat ze er een prijs voor kregen, had Amstel dat reclame bureau en die jongens net afgestoten. Die kunnen zichzelf dus wel voor de kop slaan. Logisch dan dat Bavaria het overneemt.

vike · 19 maart 2004 op 16:15

toch grappig dat veel mensen niet met reclame bezig zijn, dat bewijst maar weer eens dat het vak schromelijk wordt overschat!

De links vind ik wel een goed idee en zodra ik weer een column heb over een specifieke commercial zal ik eens ene link plaatsen, eens kijken wat dat doet.

Dank in ieder geval voor jullie reacties!

Geef een antwoord