Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap werkelijk niks van het imponerende rijgedrag van machokerels die op de snelweg alsmaar links blijven racen. Blijkbaar beschouwen deze snelheidsduivels hun bolide als een verlengstuk van hun linksdragende penis en compenseren daarmee hun zware last dat ze thuis en op het werk de broek niet meer aanhebben. De heer in het verkeer is vaak een vrouw! Ik zal zeker niet bevestigen dat deze slogan voor iedere vrouw in het verkeer geldt, maar ik mag wel zeggen dat ik deze sticker op mijn auto inmiddels wel verdiend heb. Ondanks dat ik mijn felbegeerde roze papiertje in één keer haalde (mijns inziens door het korte rokje dat ik destijds droeg), heb ik mijn rij-instructeur de nodige doodsangsten bezorgd. Pas na de 35e les mocht ik weer voorin komen zitten. Mijn absolute dieptepunt is het fileparkeren, dat ik bijlange na niet onder de knie kreeg en ook never nooit niet zal krijgen.

Na het lessen in een comfortabele Mercedes, viel het me toch zwaar tegen in mijn eigen Opel Kadetje. De eerste jaren durfde ik niet alleen te rijden. De autobaan was helemaal taboe. Doodeng vond ik dat invoegen. Ik reed nog liever 50 km om. Dat deed ik ook bij de zware hellingen die veelvuldig voorkwamen in het Limburgse heuvellandschap. Ik gebruikte n.l. de koppeling als rem, omdat ik bang was dat de motor anders afsloeg of dat ik met piepende banden wegscheurde. Schijnbaar heb ik dat autobaantrauma al vroeg in mijn jeugd ontwikkeld. Wanneer we op vakantie gingen, zag ik vanuit de auto de ene na de andere verongelukte caravan die als een kaartenhuisje was ingestort. Vader werd per ambulance afgevoerd en de met schrik vrijgekomen moeder schraapte samen met haar kroost het nog bruikbare huisraad van het verraderlijke asfalt.

Ach, autorijden is nooit mijn favoriete bezigheid geweest en ik denk niet dat daar in de toekomst ooit verandering in zal komen. Maar die klere ####haantjes op de autobaan maken het mij er ook niet gemakkelijker op! Snijden, bumperkleven, over de vluchtstrook rijden en met groot licht signaleren dat je moet oprotten naar rechts. Het roept bij mij heel wat verborgen agressie op en een ontwrichte middelvinger. In de meeste gevallen heb ik te maken met de driften van een in net pak gehijste korpsbal in een lease-auto. Navigatiesysteempje, dikdoenerig pratend in het microfoontje van hun allernieuwste mobieltje. Flitsend als een kip zonder kop van links naar rechts en al even vlug weer van rechts naar links. Blijf dan links rijden! Idioot! Van die types die rakelings voor je langs zoeven als ze, 50 cm voor de uitrit ophoudt, moeten afslaan. Natuurlijk! Dat scheelt weer één auto, toch?

Andere types die de linkerbaan domineren zijn mannen in de penopauze die hun vrije tijd proberen te doden met hun nieuwe speeltje en dat speeltje het liefst aan heel Nederland willen laten zien. Ze kennen wel de aankoopdatum van de auto, maar vergeten de verjaardag van hun vrouw. Bij het kleinste, miezerige straaltje zon rijden ze al met open dak. Ze proberen zich te identificeren met hun Porsche of Jaguar en dat levert ze een fikse identiteitscrisis op. Je herkent ze aan de leren jas, de zwarte stoere zonnebril, de veel te strakke vale spijkerbroek, de puntlaarzen, de bruingetinte kop en hun glimmende kale hoofd. Als ze een leuk grietje passeren, meestal de helft van hun eigen leeftijd, dan heffen ze hun zonnebril lichtjes op en geven hun meest geile oedipuscomplexblik.

En dan hebben we nog de categorie 18 tot 21-jarigen. Van die types die figureren in het programma Gevaar op de Weg, met als bijrijder hun gemummificeerde moeder. Het linkerhandje gestrekt op 12.00 uur, de andere stevig rond de versnellingspook en een gordel die alleen even wordt omgedaan als er politie in zicht is. Meestal rijden ze in een sportief uitgevoerde 6e hands, verlaagde Volkswagen Golf. Tja, met zo’n auto kun je natuurlijk niet 120 rijden. Dan tel je niet mee. Hun motto: overal rijden (busbaan, fietspad, éénrichtingswegen etc.) behalve daar waar het wel toegestaan is én…. Vooral doorkarren!

Deze drie groepen meten hun krachten op de linkerbaan. Ze gunnen geen enkele andere auto de ruimte om zich er tussen te voegen. De rechterbaan is voor mietjes, vrouwen, vrachtverkeer en bejaarden. Waag je je als vrouw toch op dit terrein, dan voel je al snel de hete adem in je nek van een Freelander en als je niet uitkijkt wordt je kleine pausmobiel anaal genomen. Ja, het is tenslotte een Freelander! Hij mag wel vuil worden!

Laatst haalde ik nietsvermoedend met mijn kleine autootje een snelle bak in. Ik zag de man vanuit de ooghoeken naar me kijken. Toen hij zag dat hij werd ingehaald door een boodschappenwagentje (= alles wat minder weegt dan 900 kilo) én daarbij ook nog door een vrouw, was het hek helemaal van de dam. De stoom kwam uit zijn neusgaten en hij wist niet hoe snel hij me moest inhalen met wel zeker 150 op de teller. En toen FLITS! Ik maak hier twee woorden aan vuil: ‘geweldig’ en ‘genoten’.

Vrouwen stellen zich dikwijls een stuk socialer op in het verkeer. Die geven andere medeweggebruikers vaker de ruimte om in te voegen. Hard rijden geeft de meeste vrouwen bovendien geen adrenalinekick en voor vrouwen is de auto slechts een vervoermiddel.
En ja…soms rijd je dan wel eens een deukje in de auto wanneer je boodschappen gaat halen.
Maar ach, beter dat dan een deuk in je té grote ego.


14 reacties

Rob · 1 april 2003 op 09:59

Oh, was jij dat die mij inhaalde…

Betaal je wel mee?

Godspeed · 1 april 2003 op 12:28

[quote]Vrouwen stellen zich dikwijls een stuk socialer op in het verkeer. Die geven andere medeweggebruikers vaker de ruimte om in te voegen. Hard rijden geeft de meeste vrouwen bovendien geen adrenalinekick en voor vrouwen is de auto slechts een vervoermiddel. [/quote]

Deze stelling klopt als de vrouw een auto heeft die ook niet hard gaat.;-)

Even een lijsje van de laatste 7 jaar auto gebruik van mijn eigen vriendin/vrouw.

1. Opel Kadett Coupé (bjr. 1965-oldtimer)
nooit bekeuringen, veel aandacht van 50+ die daar hun eerste autootje zagen rijden.

2. Golf Cabriolet Gli, 2 snelheids bekeuringen per maand + 1 x complete set lichtmetalen velgen op een verkeersheuvel aan gort gereden. Motor uiteindelijk opgeblazen. ( dat wijzertje stond al een tijd in het rood, ik dacht dat ik nog even kon doorrijden).

3. Audi Coupé 1 bekeuring per maand, daarna total los op een niet snelgenoeg optrekkende voorganger bij het verkeerslicht.

4.Opel Kadett Diesel, geen bekeuringen alleen gezeur over de herrie. (diesel)

5. Opel Astra 1.6i nu reeds 2 bekeuringen binnen en de 3. is reeds onderweg, ze heeft de auto pas 6 weken, en al 1 keer tegen mijn auto aangereden, gelukkig tegen de trekhaak. Ik heb voor de zekerheid de orginele velgen in garage klaar gelegd, voor het geval ze met deze ook een verkeersheuveltje pakt.

Geef een vrouw een auto die snel genoeg is, en ze zal ook op de linker baan gaan racen.

Groetjes,

Godspeed
:pint:

Jeroen · 1 april 2003 op 16:51

Heerlijke column Mercurius! Ik heb me werkelijk (bijna) doodgelachen. Zeer herkenbaar ook. Overigens is het je vast wel opgevallen dat naast de Golfjes ook de BMW’s en Mercedes-rijders er een (links) handje van hebben. Zij zien auto’s van een ander merk meestal niet voor vol aan. Op misschien een nieuwe Volvo na, omdat die wel erg lijkt op die Undercover-wagens van de politie.

Mannen gaan anders met verkeer om, dat wil ik meteen toegeven. Zij reageren veel meer op hun medeweggebruikers, terwijl vrouwen meer met (functioneel) rijden zelf bezig zijn. Iemand ineens met hoge snelheid inhalen, omdat dit een een vrouw, cq. boodschappenwagentje 😉 betreft is een beetje zielig. Maar wanneer een man zich (t.o.v. een andere man) ‘misdraagt’ in het verkeer wil dat nog wel eens leiden tot het fel indrukken van het gaspedaal en een inhaalmanouvre. Probeer het niet te begrijpen, dat lukt niet als vrouw-zijnde.

Het bovenbeschrevene doe ik zelf nooit natuurlijk! 😀

Clueless · 1 april 2003 op 20:07

Erg leuke en herkenbare column, Mercurius!! Máár….

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik me even vaak, zoniet vaker, erger aan het vrouwelijk weg- en autogebruik in Nederland. Zo komt het vaak genoeg voor dat auto’s irritant langzaam op de linkerbaan blijven plakken terwijl ze nog zeeën van ruimte hebben op de rechterbaan. Tien tegen één dat de bestuurder van deze auto een vrouw (of een Duitser) is! Verder zijn vrouwen gewoon onhandig. Ze hebben ’t vaak niet door als het grote licht van hun auto aanstaat en tegenliggers midden in de nacht een zonnebril op moeten om de auto voor hun nog te kunnen onderscheiden (goh, wat is dat blauw verlichte knopje op mijn dashboard toch? :dunno: ) en duurt fileparkeren gemiddeld een kwartier langer (ik pleit mezelf niet vrij) waardoor de file in lengte verdubbeld is tegen de tijd dat de auto goed en wel (schots en scheef) geparkeerd staat. Ik geef toe dat ik zelf ook niet zo’n licht ben in het verkeer en volgens mij doe jij hetzelfde. Het verschil tussen irritant weggebruik van mannen en van vrouwen is denk ik dat het bij mannen voortkomt uit zakkerige arrogantie en wij vrouwen er gewoon niets aan kunnen doen 😀

Floor Janse · 1 april 2003 op 23:22

Ik ken dat gevoel, rijdend op de snelweg. En dan te bedenken dat die bumperklevers daarna aan de bar plotseling alle tijd van de wereld hebben, vooral als het decollete in hun buurt maar laag genoeg is !
En dan weer naar huis, Bob in geen velden of wegen te zien, en nog meer jakkeren om de argwaan bij moe thuis niet te hoog te doen oplopen. Ja, het zijn me brave jongens !!!

Kobus · 2 april 2003 op 13:12

Tja, bumperklevers heb ik ook een hekel aan. Reed er gisteren de hele tijd eentje voor ons ! 🙄

Kees · 2 april 2003 op 17:10

Ik had pas ook zo’n irritante bumperklever voor me zitten. Hoe hard ik ook reed, ik raakte m/v niet kwijt. ben toen maar gaan remmen. Nee hoor, ik ben een dame in het verkeer. Draai een leuk ceedeetje en verder kom ik wel waar ik wezen wil. Dan maar een minuut later.

Leuk column, en héél herkenbaar!

Ook populair op de weg zijn trouwens die verlaagde voor- en achterbumpers (hoe komen ze over een drempel heen??) en de blauwe lampjes/ledjes.

Mercurius · 2 april 2003 op 18:25

Ah Rob, was jij dat? Aan je foto met stoere zonnebril zou ik kunnen concluderen dat je een peno-typje bent 😀 , maar daar ben je nog te jong voor en voor de gevaar op de weg-types ben je weer te oud??? Dus waarschijnlijk val je dan in de categorie lease-types. In dat geval wil de werkgever wellicht bijleggen. Succes!

Godspeed, misschien moet je de auto’s toch wat vaker een grote beurt geven dan je vrouw. Je ziet wel wat ervan komt. 😉

Enne Jeroen toch. JIJ doet zoiets nooit? Met twee dikke auto’s onder je kont, ben jij zelfs twee keer zo erg! En dan laat je de rest van de redactie maar rondrijden in Su(=Suzuki). Die arme Casper probeert nog steeds tevergeefs met 150km per uur het imago van de Su-rijder op te vijzelen.

Clueless: ben het met je eens dat vrouwen er ook wat van kunnen. Ze missen het gen van het ruimtelijk inzicht. Telkens wanneer ik een parkeerplaatstje zoek, zegt mijn vriend; ‘waarom parkeer je daar niet?’ ‘Dat haal ik toch noooooooit!’ Vervolgens blijkt altijd dat er voor en achter de auto nog 2 meter ruimte is. 😕
Ooit maakte ik via de trekhaak kennis met de nieuwe vriend (en auto) van mijn vriendin. Ik rijd niet graag in colonne. Ik krijg nog iedere dag naar mijn kop geslingerd: ‘weet je nog toen jij……’

Ach Floor, ook ik vraag me vaak af wat de tijdswinst is van die haantjes. Ze halen je met veel bravoure in en uiteindelijk sta je weer achter ze bij het stoplicht. Ik zwaai dan altijd met ’n blik van: hier ben ik weer! Goh wat ben jij al ver gekomen zeg! 😀

Thanks voor alle lieve reacties

Ciao Mercurius

gast · 2 april 2003 op 19:43

Subliem! Fantastische column.Ik heb er erg van genoten. Je geeft de masculine helft van de bevolking lekker van katoen. Poeh, poeh, zo toe maar. Maak je borst maar nat met jou. Die kunnen ze in hun broekzak steken. Herkenbare tenenkrommerij. 😀

MBB · 2 april 2003 op 22:58

Goh wat zijn er veel colums bijgekomen, heb nog ne tid deze te lezen voor ie verdwijnt 🙁

Maar, het was de moeite waard, volgens mj heb je vrijwel elk type beschreven.

um, ik heb een verklaring waarom auto’s some met 150 voorbijscheuren en vlak daarop 100 gaan: ze weten de flitspalen en remmen er vlak voor af.

En ik heb een theory ontwikkeld waarom het vooral mannen zijn die ‘asociaal’ rijden: het zijn nog steeds de meerderheid van de mannen die elke dag op kantoortiden in de file grote afstande rijden, en meestal ook een auto van de zaak, en die zijn dus minder bang voor schade, zitten alleen in de auto (geen gezinsrisico) en hebben meer ervaring-> (te?) groot zelfvertouwen, terwil de meeste vrouwen lekker partime tussen de files doorcrossen en meer naar de winkels in de stad gaan.
Ik heb daarom ook het vermoeden dat de meeste chaos in de stad ooor vrouwn komt, maar dat weet ik niet 😕

Maar zogauw 50% vd mannen en 50% vd vrouwen werk, zullen ook vrouwen scheuren en huisvaders het vekeer ophouden in de linker baan :p 😛

Godspeed · 3 april 2003 op 10:30

Nadat ik mij vanmorgen verslapen heb, en mijn carpoolmaatje me niet wakker kreeg, ben ik om 8:00 uur maar zelf naar Eindhoven gereden (dus standaard file bij Leenderheide).

Tijdens het inhalen op de linkerbaan wil ik dit graag snel doen (140 km/u) en tot mijn verbazing kleeft er een auto op mijn bumper. Dit gebeurt mij tot aan Eindhoven 3 x.

1. Audi A6 incl. radar detector, een dame al lippenstiftend in mijn spiegel.
2. Golf TDI incl. radar detector, een jonge dame al telefonerend in mijn spiegel.
3. Toyota Corolla, moeder met 2 kinderen los op de achterbank!?!?!?!

Voor Leenderheid heb ik ze weer, door de goede baan te kiezen weer ingehaald.

Rekening houdend met een verdeling van ca. 70% mannelijke en 30% vrouwelijke chauffeurs, is deze steekproef toch schrikbarend slecht voor onze vrouwelijke chauffeurs. Vandaag geen mannelijke bumperklevers, of weten deze dat er toch file staat?

Godspeed
:pint:
Die zich nog elke dag verbaasd over het rijgedrag, als men weet dat je achter aan de file moet aansluiten.:-o

R@@F · 4 april 2003 op 09:41

Het is fout gegaan in de wereld toen wij mannen jullie vrouwen stemrecht zijn gaan geven…MAAR HELEMAAL FOUT IS HET GEGAAN NA HET VERSTREKKEN VAN RIJBEWIJZEN AAN JULLIE ;-). Het is bewzen vrouwen rijden veel slechter dan mannen. Maar zonder gekheid, Mercurius je hebt weer es een super column afgeleverd!!!!
R@@F

gast · 5 april 2003 op 12:58

He Mercuriekies, lekkere column.Effe een vraagje.
Bedoel je mijn soms met die vale spijkerbroek en puntlaarzen en zonnebril en kale kop?
want zo zie ik eruit dagelijks (snachts niet)
Ik heb maar een nieuw kosteum gekocht want mijn zelfrespect ligt aan gruizelemente haha
Zonder dolle, prachtcollum
groet
baron van Ab tot Abbenstein

Kees Schilder · 5 april 2003 op 13:03

Hoi Mercurius,
Het kostte me maasr een minuut om mijn toetsenbord weer op orde tekrijgen nadat abbenstein deze veruineerde maar even zakelijk:
Je column is topwerk en is geheel van toepassing op het steroidenopgeblazen weerzinwekkende lijf van baron van Ab tot Gedachtenloos.
Zelf rijd ik nu motor en heb na jouw column maar afgezien van de aankoop van strakke broek en laarzen.Mijn zonnebril houd ik toch maar op.Die wallen he……
liefs
paco

Geef een reactie

Avatar plaatshouder